
Wil je slim ondernemen, dan is het zaak om drie belangrijke marketingtools te begrijpen: framing, suggereren en social proof. Digitalisering in de horeca biedt steeds meer ruimte voor slimme marketingtools en jij kan daarvan profiteren. Wij leggen in deze blog de drie belangrijke elementen kort uit voor de horeca.
marketing door FRAMING
Als vervolg op de blog 'waarom de juiste benaming van je producten leidt tot extra verkoop' leggen we je nu uit hoe 'framing' de verleidingskracht van je boodschap vergroot.
Er zijn grofweg 4 soorten framing. Hoe zit dat eruit voor de horeca?
- Het ‘gezondheids-frame’
Voorbeeld: "In deze homemade ijsthee zit 20% minder suiker dan in andere frisdranken." - Het ‘geruststellende-frame’
Voorbeeld: "Bij slecht weer is ons terras voor 70% overdekt!" Dit is beter dan: "Bij slecht weer is ons terras voor 30% niet overdekt." - Het ‘milieu-frame’
Voorbeeld: Een bord met: “Onze gasten laten geen rommel achter, maar gooien dit weg.” zorgt voor minder afval op je terrein. - Het ‘angst voor verlies -frame’
Voorbeeld: "De laatste 'New Music Nights' worden gereserveerd! Voorkom teleurstelling en reserveer nog snel een plekje!"
Om op het laatste frame even door te pakken: onze onbewuste angst voor verlies -ook wel loss aversion genoemd- is twee keer zo groot dan de motivatie om winst te behalen. Iets (mogelijk) verliezen geeft namelijk -bewust of onbewust- psychische stress en dat wil een mens voorkomen. Hierdoor zijn we gemotiveerd om (sneller) in actie te komen.
Nice to know: uit onderzoek blijkt zelfs dat verliesstaal vier keer zo effectief is als winsttaal.
SUGGEREREN IS OMZET GENEREREN
We zitten alweer in de derde week van de blogserie. Even resumé dus: door de juiste volgorde van je menukaart, in de juiste categorieën, met de juiste benaming en door gebruik van framing stuur je jouw verkoop al een heel eind. Op het juiste moment je gast de juiste suggestie geven, doet daar nog een schepje bovenop.
Voorbeelden voor de horeca:
[Gast bestelt via Jamezz een koffie]
Suggestie Jamezz: "Wilt u daar een
lekker puntje appeltaart bij met slagroom?"
Mogelijke antwoorden: Ja, lekker! / Ja, zonder
slagroom aub / Nee dankjewel
[Gast bestelt via Jamezz een biertje of een wijntje na 13:00 uur]
Suggestie
Jamezz: "Lekker portie bitterbalen erbij doen?"
Mogelijke antwoorden: Heerlijk, 6
graag! / Heerlijk, 10 graag! / Nee dankjewel
[Gast bestelt 4 glazen wijn]
Suggestie Jamezz: "Zal ik er fles van maken?
Net zo makkelijk!"
Mogelijke antwoorden: Goed idee! / Nee bedankt
Suggereren staat vrijwel gelijk aan upsellen, als je het goed doet. Eén groot voordeel aan Jamezz: hij slaat nooit iemand over en zal altijd suggereren of upsellen wanneer het nodig is. Weet je ook meteen zeker dat het daadwerkelijk gebeurt.
90% VAN JE GASTEN WORDT BEÏNVLOED DOOR SOCIAL PROOF
Social proof staat voor ‘sociale bewijskracht’ en is een concept uit de marketingwereld dat al eeuwenlang werkt. Wat houdt het in? Je gebruikt het koopgedrag en de mening van anderen als overtuigingskracht naar (potentiële) kopers en gasten. In de horeca ziet dit er zo uit:
- Best practises: we hebben het eerder al gehad over extra categorieën in Jamezz om
de aandacht voor je favoriete verkoopproducten te verhogen. Door gebruik te maken van 'best
practises' benaming voor deze extra buttons doe je hier nog een schepje bovenop. Denk
aan:
'Meest gekocht'
'Chef's Favorites'
'Populairste items'
'Beste beoordeeld'
'Anderen kochten ook'
'What made us famous'
'Why everybody comes here' - Testimonials: dit zijn getuigenissen en positieve reacties van tevreden klanten.
Stimuleer gasten via een pop-up bericht in Jamezz om bijvoorbeeld een foto op social media te delen
met een leuke tekst erbij en je zaak te taggen. Dit bericht deel jij weer op jouw social media en je
bent er al: gratis enthousiaste ambassadeurs die je zaak promoten! TIP: Jamezz denkt graag mee met dit
soort acties. Neem gerust contact op.
- Reviews: dit zijn
meningen die vanuit een externe site worden plaatst. Denk hierbij aan Google Mijn Bedrijf,
Tripadvisor, Booking.com etc. Via Jamezz kun je de gast stimuleren om een review achter te laten
door een koppeling te maken met een van deze externe sites. Wijs ze bijvoorbeeld meteen door naar
Tripadvisor of stuur achteraf een automatisch bericht met de vraag om de beleving te ranken. Denk
hierbij aan zeer laagdrempelige communicatie. Hoe gebruiksvriendelijker, korter en sneller, hoe
beter ;)
- Social proof notificaties: laat eens zien hoeveel abonnees, volgers en likers je hebt. Die getallen wekken vertrouwen op bij potentiële gasten. Of laat mensen direct via Facebook inchecken bij je zaak, zodat vrienden zien waar je bent. Waar je mee omgaat word je mee besmet zeggen ze weleens. En hoe meer besmettingen in dit geval, hoe beter voor jouw zaak ;)