
DIGITALE MENUKAART IS DE TOEKOMST VOOR HORECA
Is de digitale menukaart echt steeds populairder geworden? Volmondig: JA! In Spanje zijn de QR codes op tafel bijvoorbeeld net zo essentieel als een mes een vork. Als gast word je overal vriendelijk ontvangen -daar is tenslotte tijd voor- en naar je tafel gebracht. Het is in dit tijdperk vanzelfsprekend dat in ieder geval 1 persoon per gezelschap een smartphone bij zich heeft, al dan niet het hele gezelschap. Daarover geen zorgen dus.
QR codes scannen is ook geen moeite meer voor de mens en ondertussen ontvangt het personeel alweer de volgende gasten. Tafel 1 heeft de eerste drankjes en het voorgerecht al digitaal doorgegeven. Voor je het weet gaat het belletje in de keuken dat het klaar staat. In die tussentijd heeft de hond een bakje water en oma een zacht kussen in haar rug.
Dat digitale menukaarten afdoen aan de beleving van de gast is natuurlijk onzin. In de situatie hierboven is de service waarschijnlijk beter dan daarvoor. Je skipt de tijd om menukaarten te halen -of eerst nog schoon te maken-, een bestelling op te nemen en advies te geven terwijl je gehaast naar de entree kijkt, waar wachtende gasten ongeduldig staan te popelen om naar binnen te mogen.
Waarschijnlijk vraag je je af: "Maar wat levert het nou precies op?" Dat gaan we je haarfijn vertellen. In deze blog komen een drietal argumenten naar voren waarom je vandaag nog met een digitale menukaart moet gaan werken. Want de gast vindt het allang prima. Nu jij nog.
wAT HOUDT EEN DIGITALE MENUKAART EIGENLIJK IN?
Gasten kunnen op het terras plaatsnemen en het menu digitaal op hun smartphone bekijken door simpelweg de QR-code te scannen. Na het scannen van de code kun je de digitale menukaart van het restaurant bekijken. Vervolgens kun je in een oogwenk door de items scrollen, direct je bestelling plaatsen en betalen.
hOGERE OMZET PER TAFEL
Door via een QR code bij de digitale menukaart te komen gaat er een hele wereld open voor zowel de ondernemer als de gast:
- Slim upsellen en cross-sellen. Denk hierbij aan bijpassende dranken
aanbieden bij een gerecht, een extra portie bitterballen bij de borrel aanbieden, bepaalde gerechten
promoten, en ga zo maar door. De digitale menukaart slaat niemand over en past de
upsell en cross-sell aan per keuze van een product. Dit kun je zelf
instellen in de backoffice en op iedere moment wijzigen. Ja ja, de digitale butler is zo dom nog
niet.
- Volgorde menukaart slim inrichten. Zet bijvoorbeeld eens een minder goed verkocht product bovenaan.
Resultaten laten zien dat deze producten dan stijgen in de verkoop. Je pareltjes worden
sowieso al besteld.
- Gasten hoeven niet te wachten op personeel bij het plaatsen van een
bestelling. Via een QR code komen ze in de digitale menukaart,
waardoor ze sneller en vaak meer bestellen.
- Wanneer je foto’s toevoegt van de gerechten worden mensen geholpen bij het maken van een keuze. Side note: dit moet wel kloppen met de werkelijkheid.
INZICHT IN BELANGRIJKE DATA
Een digitale menukaart via Jamezz geeft ontzettend veel belangrijke data weer. Denk aan:
- Beter inzicht in de populariteit van de gerechten waardoor de
inkoop efficiënter kan, je beter kunt inspelen op de wensen van de
klant en de veranderingen in de markt, je kunt spelen met de volgorde van je
menukaart.
- Flexibiliteit: doordat het mogelijk is om super makkelijk de
menukaart online aan te passen, ben je heel flexibel. Ook qua
upsell en cross-sell: heb je een aantal snacks die op moeten? Biedt ze aan bij een
biertje of een wijntje. Kom je er moeilijk vanaf? Maak er dan makkelijk een actie van. Dit wordt online
aangeboden tot de voorraad strekt. Is het op? Dan haal je het makkelijk eruit via de backoffice.
- Met de online menukaart van Jamezz kunnen gasten ook online afrekenen. Naast de fooifunctie is er ook de mogelijkheid om feedback te geven. Dit komt in de backoffice terecht en ziet alleen degene die bij de backoffice kan. Op die manier kun je gerichter je gasten bedienen en krijg je inzicht in de gastbeleving. Gasten geven ook daadwerkelijk sneller feedback, omdat het niet 'en public' op Google komt te staan, maar in de app blijft.
MINDER KOSTEN
- Online je menukaart aanbieden betekent uiteraard dat je niet meer hoeft te
printen. Drukkosten vallen weg en je zit niet meer vast aan
het gedoe met wijzigen en drukken. Met slechts 1 druk op de knop is een wijziging
aangebracht. Best wel wat goedkoper...
- Doordat gasten via de QR code op je menukaart komen, scheelt dit in taken voor het personeel. Het kan betekenen dat je zelfs minder personeel nodig hebt. Het personeel dat blijft heeft dan meer tijd en aandacht voor de gastvrijheid. Minder personeel = minder kosten. Meer aandacht voor de gastvrijheid = betere gasttevredenheid. Do we need to say more?
Papieren menukaarten, weg ermee! Maak plaats voor de innovatieve digitale QR-code menukaart. Neem gerust contact op met Jamezz om vandaag nog aan de slag te gaan.