
waarom de juiste benaming van je producten leidt tot extra verkoop
Vorige week
gingen we in op hoe je de verkoop stuurt van je beste gerechten en producten. Extra categorieën zoals
‘Chef’s Favorites’ en de volgorde van je menukaart zijn van enorme invloed. Deze week gaan we in op de
benaming van je aanbod. En waarom dat leidt tot extra verkoop.
Brood met smeersels óf ciabatta uit de oven met huisgemaakte tapenades
Denk bij het invoeren van je menukaart aan de benaming van je producten en
gerechten. Zorg dat je de gast lekker maakt, maar wees ook realistisch. Het
verschil zit in een klein hoekje, kijk maar eens:
Brood met smeersels
ÓF
Ciabatta uit de oven met huisgemaakte tapenades
Uitsmijter met ham, kaas en ui
ÓF
Kakelverse omelet met crispy bacon, jonge kaas en bosuitjes
Tournedos met friet
ÓF
Tournedos met versgebakken frietjes en saus naar keuze
Dit heeft alles te maken met de juiste ‘tone-of-voice’ en woordkeuze. Een creatief proces, maar een 'sexy' benaming leidt tot een opmerkelijk verschil in verkoop. Uit onderzoek blijkt dat met de juiste benaming, je producten tot wel 300% (!!) beter verkopen dan daarvoor. Waar moet je voor op letten?
Creatieve benaming van producten, maar blijf realistisch
De hamburger is een goed voorbeeld. Die heb je in allerlei soorten en maten. Wanneer de McDonalds op
de kaart zet: ‘Biologisch vlees met huisgemaakte salsa op een versgebakken broodje uit de oven’ komt dit
natuurlijk niet overeen met de werkelijkheid. Kijk dus goed naar je aanbod, de
kwaliteit en pas je benaming daarop aan. En dat kan op allerlei niveaus.
Ook bij de snackbar en de ijssalon:
Yoghurt kersen ijs
ÓF
Romige yoghurt Amarena-kers
Pita broodje
ÓF
Pretty Pita
Subtitels, want het brein wilT bevestiging
Laten we het laatste voorbeeld nemen: Pretty Pita. Bekt lekker, geeft aan dat het een ‘mooi’ gerecht
is, maar wat zit er precies in? Die vraag wil je ook voor zijn. Het brein wilt bevestiging. Je kunt daarom
spelen met originele benamingen en bijbehorende subtitels:
Pretty Pita
Rijk gevuld pita broodje met rundvlees, groenten en knoflooksaus
Go Go Gamba
3 grote gamba’s van de grill met seizoengroenten en verse frietjes
Moet ik hoofdcategorieën ook een creatieve benaming geven?
Hierbij is het heel belangrijk: het brein wilt bevestiging. Wanneer je ergens aan
tafel schuift, is de eerste en meest logische gedachte: “Wat gaan we drinken?”. Zorg er dus voor dat het
in één oogopslag duidelijk is waar je drinken kunt
kiezen. Zie bijvoorbeeld de roze balk onderaan bovenstaande afbeelding. Deze staat vast en moet geen
twijfel bevatten. Pas hier dus op met creatieve benamingen.
In het Jamezz hoofdscherm kun je wel heel goed spelen met de benaming van je subcategorieën. In bovenstaande afbeelding zie je hier een aantal voorbeelden van, maar je kunt ook denken aan ‘Summerdrinks’ of ‘Emma's Favorites’ of 'Wake Up Drinks' enz.
TIP: haal je favoriete verkoopproducten naar voren door gebruik te maken van slimme benamingen. Wek het vertrouwen op door te kiezen voor ‘Top 10 Drinks’ of 'Best beoordeeld' of 'Meest gekocht'.
Volgende week gaan we hier verder in en hebben we het over het effect van framing, suggesties en social value.
Tot dan!