Pick-up en delivery service

Horecaspecialist & trendwatcher Wouter Verkerk is onze vaste gastblogger en deelt graag zijn mening over actuele onderwerpen.
www.wouterverkerk.nl

Wouter aan het woord:

"Hoe corona de horecawereld blijvend veranderde."

26 Maart 2021 // OVER Jamezz

horeca

HOE CORONA de horecawereld blijvend veranderde

Corona zorgt in de horeca voor een enorme versnelling van trends, die voor corona al voorzichtig zichtbaar werden. Enerzijds omdat het virus vraagt om aanpassingen van gedrag en dus werkwijzen, anderzijds omdat ondernemers nu tijd hebben om na te denken over hun plan van aanpak voor de komende jaren, ook na corona.

Er komen drie belangrijke bewegingen samen:

  1. Het vinden van voldoende personeel wordt alleen maar een groter probleem
  2. Automatisering in de horeca komt in een stroomversnelling
  3. Medewerkers zijn niet altijd beter dan digitale oplossingen

personeel

Veel mensen spraken de afgelopen jaren over ‘het personeelsprobleem’. Maar eigenlijk is personeel geen probleem, maar jarenlang misbruikt als oplossing voor een ander probleem. Het ‘probleem’ is namelijk wisselende drukte. Door veel te lang enkel gebruik te maken van de oplossing ‘flexibel personeel om pieken op te vangen’, word je afhankelijk van een onzekere factor. Dat voelt niet fijn en is bovendien zeer risicovol. Want als niemand kan werken, dan heb je direct een existentieel probleem.

 

horeca

automatisering en digitalisering

Op zoek naar andere oplossingen om drukke pieken het hoofd te bieden, ligt de stap naar automatisering en digitalisering ineens heel dichtbij. De applicaties zijn in de afgelopen jaren enorm verbeterd en consumenten zijn langzaam gewend geraakt aan het gemak en de controle ‘in eigen beheer’. Bestellen met een QR code? Waarom niet?! Zeker nu consumenten in coronatijd meer dan ooit aangewezen zijn geweest op hun eigen device, waarmee ze hun wereld draaiende hebben weten te houden, is het gebruik van de vertrouwde eigen telefoon ook in ‘live’ momenten helemaal niet meer gek.

de mens tegen de computer

Het meest gehoorde bezwaar van horecamensen van de oude stempel tegen het door de gast zelf laten invoeren van bestelling met bijvoorbeeld QR bestellen is: “Maar dan verdwijnt toch helemaal de charme van het vak?” Ik vraag dan altijd: “Maar wat is er dan precies charmant aan het opnemen van een bestelling?” Daarop zijn dan eigenlijk drie antwoorden dominant: “Persoonlijk contact”, “adviseren” en “oude mensen snappen dat niet”.

Die drie bezwaren kan ik vrij gemakkelijk weerleggen:

  1. Wie zegt dat bediening geen persoonlijk contact meer heeft met gasten, als gasten zelf een drankje bestellen?
  2. Als bediening zoveel adviseert, waarom scoort de QR app dan altijd een veel beter percentage upselling en verkochte specials? Zou het kunnen dat ‘de computer’ gewoon beter kan adviseren dan de gemiddelde medewerker?
  3. Die ‘oude’ mensen waar iedereen het altijd over heeft, hoe oud zijn die eigenlijk? Mijn vader is 75, voelt zich helemaal niet oud en doet net als zijn vrienden alles met zijn telefoon. Zijn zwager van 84 overigens ook!

 

Wouter Verkerk is horecatrendwatcher, adviseur van tal van gerenommeerde horecabedrijven én ambassadeur van Jamezz.

Mis geen relevante updates en schrijf
je in voor onze nieuwsbrief!

 

// Overleg met onze experts

Contact

© Jamezz 2024 // Algemene voorwaarden // Privacy verklaring // Cookies

server img Link naar Webfit Multimedia Webfit Multimedia